Hoe word je een concept ontwikkelaar?

Concept ontwikkelaar

 

Als je dit artikel leest, is de kans groot dat je een passie hebt voor games. Misschien speel je ze voor je plezier of in competitieverband. Misschien ontwerp je ze zelfs zelf. Wat je reden ook is, de wereld van games is iets dat je de rest van je leven bijblijft. Daarom zijn zoveel mensen geïnteresseerd in een baan als conceptontwikkelaar . Een conceptontwikkelaar is iemand die aan games werkt als hobby of als tweede baan. Meestal werken conceptontwikkelaars aan kleinere indiegames in plaats van aan AAA-titels van uitgevers als Electronic Arts, Microsoft en Nintendo. Werken als conceptontwikkelaar kan soms uitdagend zijn. Je moet voortdurend onderzoek doen naar nieuwe concepten en technologieën en tegelijkertijd oog hebben voor design en esthetiek om te zien of je ideeën zullen werken binnen de beperkingen van een game engine of ander softwareprogramma dat door ontwikkelaars wordt gebruikt om games te maken. Werken als conceptontwikkelaar heeft echter veel voordelen, zoals toegang tot voorkennis over komende releases, mogelijkheden om samen te werken met professionals uit de industrie, en grotere kansen om aangenomen te worden door grote bedrijven nadat ze je prototypes en/of portfolio-ontwerpen hebben gezien.

Wat is een conceptontwikkelaar?

Een conceptontwikkelaar is iemand die als hobby of tweede baan aan games werkt. Meestal werken conceptontwikkelaars eerder aan kleinere indiegames dan aan AAA-titels van uitgevers als Electronic Arts, Microsoft en Nintendo. Werken als conceptontwikkelaar kan soms uitdagend zijn. Je moet voortdurend onderzoek doen naar nieuwe concepten en technologieën terwijl je een oogje houdt op ontwerp en esthetiek om te zien of je ideeën zullen werken binnen de beperkingen van een game engine of ander softwareprogramma dat door ontwikkelaars wordt gebruikt om games te maken. Conceptontwikkelaars hebben meestal ervaring op een of meer van de volgende gebieden: digitale kunst, 3D-modellering, geluidsmixen en -bewerking, levelontwerp, programmering, spelontwerp of spelbalancering. Conceptontwikkelaars werken niet aan game engine code. In plaats daarvan onderzoeken zij concepten en technologieën die in een game engine kunnen worden gebruikt om nieuwe games te maken. Zij zorgen er ook voor dat hun ontwerpen en esthetiek passen binnen de beperkingen van een game engine of ander softwareprogramma dat door ontwikkelaars wordt gebruikt om games te maken.

Waarom conceptontwikkelaar worden?

Conceptontwikkelaar worden kan een boeiende manier zijn om je vrije tijd door te brengen, je creatieve kant te verkennen en een beetje geld te verdienen. Als je het niet erg vindt om dingen een beetje anders te doen dan de rest van de gamewereld, kun je er een fulltime baan van maken en conceptontwikkelaar worden. Bovendien kun je het in je eigen tijd doen, uit de publieke belangstelling en zonder administratieve rompslomp.

Naast de creativiteit van het spelontwerp zijn de financiële beloningen voor conceptontwikkelaars op zijn best bescheiden. Toch worden conceptontwikkelaars vaak uitgenodigd om deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe spellen en het uitgeven van spellen via game jams en wedstrijden. Sommige conceptontwikkelaars zijn zelfs ingehuurd door uitgevers om concepten te maken voor aankomende titels.

Hoe word ik een conceptontwikkelaar?

Het eerste wat je moet doen is beslissen of conceptontwikkeling iets is wat je fulltime wilt doen. Als je geïnteresseerd bent in het idee, is de volgende stap het verzamelen van carrière-informatie. Dit kun je doen door artikelen en boeken te lezen van professionals uit de industrie. Je kunt ook websites en forums opzoeken die het gebied van spelontwikkeling bespreken. Als je ervaring hebt op een of meer van de bovengenoemde gebieden, kun je deze informatie gebruiken om een lijst op te stellen van functietitels die bij jouw vaardigheden passen. Heb je eenmaal een lijst, bekijk dan elke vacature en kijk of je geïnteresseerd bent in een baan op dat gebied. Als je geïnteresseerd bent, is de volgende stap het opbouwen van een portfolio van ontwerpen, prototypes en ander creatief werk. Je kunt software gebruiken zoals Adobe Creative Cloud of een cloud-based portfolio builder zoals CoCoHubs. Zodra je je portfolio hebt opgebouwd, is het tijd om te solliciteren. Probeer op zoveel mogelijk banen te solliciteren. Je kunt ook solliciteren op professionele conferenties en jamsessies waar je misschien mensen ontmoet die mogelijk posities aannemen.

Conclusie

Als je het leuk vindt om creatief met games bezig te zijn en over de nodige vaardigheden beschikt, kun je als conceptontwikkelaar een behoorlijke boterham verdienen. Het veld is echter competitief en de meeste bedrijven zullen op zoek zijn naar ervaren ontwikkelaars die projecten hebben verscheept. De beste manier om je voet tussen de deur te krijgen is om zoveel mogelijk projecten in de echte wereld te doen. Dat kan op verschillende manieren, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: het zijn echte projecten met echte deadlines en budgetten.

Als je carrière wilt maken met conceptontwikkeling, moet je een manier vinden om veel praktijkervaring op te doen, idealiter in een sector met weinig concurrentie. Je kunt je conceptwerk ook indienen voor games zonder budget en zonder deadline. De beste manier om een voet tussen de deur te krijgen is echter om zoveel mogelijk projecten in de echte wereld te doen. Dat kan op verschillende manieren, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: het zijn echte projecten met echte deadlines en budgetten.

Navigation